Lättlästa böcker för barn i mellanåldern

Lättlästa böcker för barn i mellanåldern

Ibland kan det vara riktigt svårt att locka bort ett barn från skärmen. Men vi tror att en god bok är ett utmärkt alternativ för att ha roligt! Det finns dock ett problem för de som är ovana läsare. Tröskeln för att komma in i en bok kan kännas gigantisk. Därför har vi samlat några böcker perfekta för barn i mellanstadieåldern som är ovana att läsa.

Fotograf: Kaboompics

Ibland kan det vara riktigt svårt att locka bort ett barn från skärmen. Men vi tror att en god bok är ett utmärkt alternativ för att ha roligt! Det finns dock ett problem för de som är ovana läsare. Tröskeln för att komma in i en bok kan kännas gigantisk. Därför har vi samlat några böcker perfekta för barn i mellanstadieåldern som är ovana att läsa.

Bok 1

Dillstaligan: Konstkuppen

Jens Lapidus, Hedda Lapidus & Gustaf Lord

Jens Lapidus är ett av våra stora namn inom kriminallitteraturen, men här har han tagit steget in i barnboksvärlden. Det här handlar om Jonathan, Z och Bollan som bildar en tjuvliga som gör snälla kupper. Det är både roligt, men bjuder också på moraliska dilemman kring rätt och fel. I Konstkuppen måste de göra sin första kupp, mitt under ett skolbesök! Hur ska det gå?

Konstkuppen är den första delen i serien. Hela serien hittar du här.

Bok 2

Livet enligt Liv: Kärlekskarusellen

Karin Herou

Liv Lundin är nio år och tampas med flera problem. Pinsamma föräldrar, en störig lillasyster och framförallt stormande känslor hon inte riktigt vet hur hon ska hantera. Genom hennes dagboksinlägg och listor får vi följa hennes missöden och triumfer. Det är oerhört roligt och bjuder på hög igenkänning för tweenies.

Bok 3

Dagbok för alla mina fans: Gregs bravader

Jeff Kinney

Det finns en mängd roliga böcker där ute, men få har fått sådan genomslagskraft som Jeff Kinneys böcker om Greg. Det här är humor som funkar på närmare 70 språk och vi har hört om föräldrar som gråtit av skratt under högläsningen.

Jeff Kinney har en metod där han petar in skämt nästan överallt och de rikt illustrerade böckerna med streckade linjer gör läsningen enkel för även den mest läsovilliga.

Det finns en mängd av Dagbok för alla mina fans-böcker. Här hittar du allihop.

Bok 4

PAX: Nidstången

Åsa Larsson, Ingela Korsell & Henrik Jonsson

PAX-serien är en serie böcker som tillsammans bildar en enda stor roman – uppdelad i tio delar. Visst låter det mycket med tio delar, men när man väl har nått slutet känns det som 90 böcker för lite. Berättelsen om bröderna Alrik och Viggo som skyddar Mariefreds magiska bibliotek från olika vidunder blev en enorm sensation när den släppes. Det är inte en död sekund utan läsaren kastas mellan skräck, humor, sorg och familjedrama. Dessutom är den riktigt snyggt illustrerad av Henrik Jonsson – vilket gör allt ännu bättre.

Nidstången är första delen i serien. Här hittar du alla delar.

Vill du läsa mer om PAX har vi listat alla böcker här.

Bok 5

Superskillz: Rapport från en superhjälte

Måns Gahrton & Johan Unenge

Eskil Storms liv är inte en dans på rosor. Hans mamma har flyttat till Norrland, pappa är nykär och han har fått en störig bonussyster. Till råga på allt så är coola gänget på skolan på honom hela tiden. Men allt förändras när Eskil en dag upptäcker att han har en superkraft.

Måns Gahrton och Johan Unenge är mästare på att skriva för mellanstadiet. De ligger också bakom succéer som Eva & Adam och Hotell Gyllene Knorren.

Du hittar fler Superskillz-böcker här.

Bok 6

Äventyr för superhjältar: Mördarclownerna

Elias Våhlund & Kim W. Andersson

Bokserien Handbok för superhjältar är en av de största succéerna i den svenska barnboksvärlden på senare tid. Det är superspännande läsning för barn i ålder 5 år och uppåt. Nu kanske du tänker: ”Men jag letar ju boktips för äldre barn”, och det är där Äventyr för superhjältar kommer in. Det här är renodlade serieäventyr där Röda masken och de andra superhjältarna tar sig an större och läskigare problem. Till exempel som i första delen Mördarclownerna där läskiga clowner bryter sig in i hem och binder fast de som bor där. Så spännande att det inte går att lägga ifrån sig. Att det är berättelser i serieformat gör det också enkelt att komma snabbt in i handlingen.

Fler böcker i Äventyr för superhjältar-serien hittar du här.