15 extra lättlästa barnböcker

15 extra lättlästa barnböcker

Har ditt barn precis knäckt läskoden? Bokiño listar 15 roliga, spännande och lättlästa böcker för den nya läsaren.

Av: Utanprofil
Fotograf: Shutterstock

Har ditt barn precis knäckt läskoden? Bokiño listar 15 roliga, spännande och lättlästa böcker för den nya läsaren.

Bok 1

Karims katt

Jenny Alm Dahlgren & Lovisa Lesse

Pelle har två stora problem. Han kan inte vissla och snart är det dags för klassens visselframträdande på skolfestivalen i stadsparken. Han har dessutom råkat släppa ut sin papegoja, Kobran. Vad som till en början ser ut som en dubbelkatastrof visar sig snart vara något annat.

Passar för barn 6-9 år.

Bok 2

Bos bästis

Lin Hallberg & Jonna Björnstjerna

Det är dags för Ella att få ett eget djur. Samtidigt har hon ett problem. Hon ska börja simskolan, men tycker inte om att bli blöt. Kan Ella få ett djur som kan hjälpa henne att få vattenvana?

Passar för barn 6-9 år.

Bok 3

Rymdskeppet Hajen: Raketfärden

Magnus Ljunggren & Johanna Kristiansson

Ava och Ivo är tvillingar och väldigt olika. Ava vill hitta på olika upptåg. Ivo vill sitta still och pilla med sitt. En dag försöker Ava liva uppstämningen med hjälp av några raketer som hon sätter på sin bror. Det blir en dramatisk tur ut i mörka rymden.

Passar för barn 6-9 år.

Bok 4

Molly på ridskolan

Siri Spont & Andrea Femerstrand

Ebbas bästis har börjat på ridskolan, tillsammans med en annan kompis. Ebba är minst sagt avundsjuk och vill också vara med. När hon väl får chansen rider hon dit med hästen Molly. Det går inte riktigt som det var planerat.

Molly på ridskolan är den fjärde boken i serien om Molly, böcker om hur det är att bo på landet och ha häst på riktigt. Lerigt, slitigt och alldeles, alldeles underbart!

Passar barn 6-9 år.

Bok 5

Gymnastik

Marie Axelsson och Ninie

Gymnastik är boken för dig som är intresserad av att börja med gymnastik. I boken finns tydliga bilder av massvis av olika övningar. En lättläst faktabok som väcker intresse.

Passar för barn 6-9 år.

Översättare: Marie Axelsson

Gymnastik av Emanuelle Ousette och Ninie
Bok 6

Världens sämsta detektiv

Anna Hansson och Maria Källström

Sanna är inte bra på särskilt mycket, men något hon är riktigt bra på är att hitta saker. Hon inser att hon kan tjäna pengar på sin talang och startar en detektivbyrå. Hon får sitt första uppdrag på en gång, hitta en bortsprungen hund. Men Sanna förstår fort att hundar är svåra att hitta och snart står hon inför massor med problem.

Passar för barn 6-9 år.

 

Bok 7

Jag och allt det nya

Liv Svirsky och Mattias Andersson

Mary ska börja i sexan i en ny skola. Det känns spännande men det innebär också mycket mer ansvar. Mary vill gärna prestera bra i skolan vilket leder till att hon måste tacka nej till saker hon annars gärna hade velat göra. Som att vara med kompisar till exempel, hon önskar att dagen hade fler timmar.

Passar för barn 9-12 år.

 

Bok 8

Märta och rymmarhästen

Erika Eklund Wilson

Märta och bästisen Maja ska till stallet för att ta hand om islandshästen Disa. Maja och hennes mamma tar hand om Disa några dagar i veckan, men idag är Majas mamma sjuk och ridningen blir inställd. Maja och Märta cyklar till stallet ändå, de kan ju klappa lite på Disa. När de står i hagen kommer Maja på idén att ta med Disa på en liten promenad, Märta blir nervös. Tänk om Disa rymmer…

Passar barn 6-9 år

Bok 9

Tomten

Petrus Dahlin

Snart är det jul men Mini är sur. Han tycker hans småsyskon tar alldeles för mycket plats. De skriker, leker och gråter och hans föräldrar har inte tid för honom. Mini bestämmer sig för att skriva en önskelista, men det är viktigt att tänka efter noga. Tomten kan få de allra farligaste önskningar att gå i uppfyllelse…

Passar för barn 6-9 år.

Bok 10

Axel och Omar. En hemlighet

Helena Gross

Omar och Anni hittar en docka på skolgården. Anni vill att det ska vara deras hemlighet och när Axel frågar om Omar varit där vet han inte vad han ska svara. Han har ju lovat Anni att inte berätta men Omar blir ledsen för att han inte svarar…

Passar för barn 6-9 år.

En hemlighet av Helena Bross och Kadri Ilves

 

Bok 11

Lillis dröm

Margareta Nordqvist

Efter att Lillis storebror läst en godnattsaga om vilda djur somnar hon sött. I drömmen rider hon i skogen och möter alla djur Eddie berättat om. Lo, varg och älg ser hon från trygga Prickens rygg. Men vad är det hon skymtar där borta, en gris? Hjälp, Pricken är ju livrädd för grisar!

Passar barn 6-9 år.

Bok 12

Klass 1b. Rädda träden!

Helena Gross

Idag kommer det två farbröder och hälsar på i skolan. De går på skolgården och sätter upp band på träden, det ska bli parkeringsplatser. Barnen i klass 1b blir arga och ledsna, hur ska det gå för fåglarna och fågelholken de precis satt upp? Klassen ska protestera!

Passar för barn 6-9 år.

Rädda träden av Helena Bross och Christel Rönns
Bok 13

Bästa skorna

Louise Edlund Winblad

Eli och hans familj är i Göteborg när Sveriges fotbollslandslag är i Stockholm, där Eli bor. Han är besviken att han inte är där med alla kompisar som ska gå på deras träning och få se Caroline Seger spela. Men kan en toapaus och en sten i sjön bli vändningen för Eli?

Passar för barn 3-6 år.

Bok 14

Jordens farliga platser

Jens Hansegård Illustratör: Anders Nyberg

Världens farliga platser är en faktabok fylld med läskiga och roliga fakta om platser i världen du inte vill besöka. Ett exempel är Ormön utanför Brasilien där det kryllar av livsfarliga ormar.

Passar för barn 6-9 år.

Jordens farliga platser av Jens Hansegård och Anders Nyberg
Bok 15

Saknad på utflykt

Marie Oskarsson & Helena Bergendahl

Jack är pirrig för han ska med fritids åka på utflykt till Naturhistoriska museet. Men utflykten blir inte som tänkt för Jacks bästis Edvin är tyst och sur. Sen blir allt ännu värre när Edvin plötsligt försvinner.

Passar för barn 6-9 år.