7 lättlästa kapitelböcker för motvilliga läsare
Böcker

7 lättlästa kapitelböcker för motvilliga läsare

En förutsättning för att ett barn ska komma igång med läsningen är såklart en fantastiskt rolig, spännande och fascinerande bok. Dessa pärlor kommer barnen inte kunna lägga ifrån sig när de väl börjat läsa!

Av: Moa Dahlgren
Fotograf: Alexander Jansson (illustratör) ur Mystiska skolan. Spökhunden

En förutsättning för att ett barn ska komma igång med läsningen är såklart en fantastiskt rolig, spännande och fascinerande bok. Dessa pärlor kommer barnen inte kunna lägga ifrån sig när de väl börjat läsa!

7 lättlästa kapitelböcker för motvilliga läsare

Kanske känner ni till Greg från Dagbok för alla mina fans? Detta är en spin-off på serien och vi får istället följa Gregs bästa kompis Rowley. Rowley har även han bestämt sig för att börja föra dagbok. Men Greg blir rasande och tillsammans bestämmer de att det ska bli en biografi om Greg. Men är Rowley verkligen den bästa att skriva en smickrande biografi om Greg?

Passar 9-12 år.

Boken finns här.

2. Kapten Kalsong av Dav Pilkey

7 lättlästa kapitelböcker för motvilliga läsare

En bokserie med skruvad action och en massa humor. Vi får följa George och Harold. Två unga killar som tillsammans skapar sin egen superhjälte-serie. Serien om Kapten Kalsong, hjälten som rår på alla skurkar med ”kalsongkraft”. Alla förutom deras elaka rektor älskar hjälten. I tolv fantastiskt underhållande böcker får vi följa pojkarnas serie om Kapten Kalsong.

Passar 6-9 år.

Den första boken finns här.

Här kan du läsa en komplett guide för alla böcker i serien.

Missa inget

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

3. Hundmannen av Dav Pilkey

7 lättlästa kapitelböcker för motvilliga läsare

En ny serie skriven av författaren till Kapten Kalsong. Hjälten i denna serie är hundmannen. Hälften polis och hälften hund. Det bästa av två världar. En stark kropp och ett fantastiskt luktsinne. Men kan han sätta plikten framför allt när det vilar något vilt inom honom?

Passar 6-9 år.

Boken finns här.

4. Vänner 4ever av Marie Oskarsson och Helena Bergendahl

7 lättlästa kapitelböcker för motvilliga läsare

En serie om vänskap, kärlek och hur det är att vara ung. Vi får följa Jack och hans kompisar. I den första boken, Fråga chans, blir Jack kär i Emilia. Men hur ska han göra nu? Vågar han berätta för sin bästa kompis Edvin och kommer han våga fråga chans på Emilia?

Passar 6-9 år.

Boken finns här.

5. Mystiska skolan av Katarina Genar och Alexander Jansson

7 lättlästa kapitelböcker för motvilliga läsare

En spännande lättläst rysmysserie för nybörjarläsarna. Vi får följa med Greta och Malte. De går i ettan på en jättegammal skola. Det gnisslar i dörrar och slår i fönster. Skolan är hemsökt av spöken. Det är gamla lärare och elever som spökar på skolan.

I samma serie finns också längre kapitelböcker när man vill utmana sig lite mer. Den första av dessa heter Spöket i biblioteket.

Passar 6-9 år.

Första boken i serien finns här.

 

6. Mira av Sabine Lemire och Rasmus Bregnhøi

7 lättlästa kapitelböcker för motvilliga läsare

I denna serieroman får vi följa med under ett år i Miras liv. Det är inte lätt att vara nästan tonåring. Miras kompisar pratar killar och har egna instagramkonton. Mira är inte kär i någon, hon har inget instagramkonto och en pinsam mamma. Är hon töntig?

Med hög igenkänningsfaktor får man följa Mira och hennes liv.

Passar 9-12 år.

Boken finns här.

7. 22 sanna gåtor om uppfinningar av Bengt Fredrikson, Andreas Palmaer och Elin Jonsson

7 lättlästa kapitelböcker för motvilliga läsare

Genom att lösa dess 22 kluriga gåtor kommer man samtidigt att lära sig en hel del. Detta är en samling om 22 uppfinningar. Spännande texter berättar om dessa men utformat som en gåta. Läsning, faktakunskap och roliga gåtor går hand i hand i denna bok.

Boken finns här.

Läs mer