Häng med! Så får du ditt barns fantasi att bubbla
Inspiration

Häng med! Så får du ditt barns fantasi att bubbla

Utan fantasi så skulle människan inte vara någonting — och för barnet är fantasin helt grundläggande som går hand i hand med utvecklingen. Det förklarar barnpsykologen och författaren Malin Bergström.

Av: Johanna Stenius
Fotograf: Pernilla Sjöholm

Utan fantasi så skulle människan inte vara någonting — och för barnet är fantasin helt grundläggande som går hand i hand med utvecklingen. Det förklarar barnpsykologen och författaren Malin Bergström.

Fantasi öppnar dörrar till nya världar. Den hjälper oss att förstå andra människor, driver oss att ständigt uppfinna nytt och ifrågasätta. Fantasi gör det omöjliga möjligt. Att vårda den fria, lekfulla och ibland fullständigt galna fantasin hos ditt barn för med sig massvis med fördelar.

Malin Bergström är barnpsykolog och forskare och har skrivit flera böcker om barn och föräldraskap, senast Att skiljas med barn från 2018. Hon ser fantasi som något grundläggande.

— Utan fantasi så skulle människan inte vara någonting mer än en daggmask. Att vi har en sådan särställning måste ha med fantasi att göra.

Missa inget

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill gärna prenumerera på Bokiños nyhetsbrev. Här kan du läsa hur vi hanterar dina personuppgifter.

Det är svårt att säga någon exakt ålder då barn börjar fantisera. Det är betydligt lättare att studera yttre beteende än sådant som sker inne i huvudet. Det man kan se är att barn börjar symbolisera när de är ungefär 18 månader gamla.

— De håller en kloss vid örat och låtsas prata i den som en telefon. Då kan vi se att barnet har fantasi nog att koppla ihop det där, säger Malin.

Att kunna göra den typen av tankemässigt avancerad vurpa kräver en viss mognad i hjärnan, något som går hand i hand med vår språkutveckling.

— Jag ser en handduk på golvet, sätter den på axlarna och känner hur jag blir en superhjälte. Det är en avancerad process, och en parallell process till hur jag lär mig prata. Då ser jag en handduk och ska lära mig att det heter handduk. Det kräver en liknande typ av abstraktionsförmåga. Det är dessutom ett tillstånd, något vi ofta kallar för flow eller medveten närvaro, som är en topp för inlärning. Språkutveckling och fantasi hänger i allra högsta grad ihop.

Malin Bergström är forskare och barnpsykolog. Foto: Stefan Tell

Malin Bergström är forskare och barnpsykolog. Foto: Stefan Tell

Skillnad mellan vuxna och barn

Inte många vuxna skulle på eget initiativ tillbringa flera timmar med att låtsas vara en enhörning i en förtrollad skog. Inte heller ger de sina ägodelar namn och leker att de är vid liv. Vuxna och barns sätt att fantisera skiljer sig åt. Malin Bergström tror att fantasin är ständigt närvarande hos barn på ett sätt som den inte är hos vuxna.

— En väldigt central aspekt i att vara barn, och som det har slagits fast att barn har rätt till, är att få befinna sig i ett tillstånd där tankarna flyger. Vi tycker att barn har rätt att slippa ansvar. De slipper planera, ha överblick och kontrollera. Det ska vi vuxna göra åt dem, och det gör vi också för att de ännu har inte den förmågan. För att de här mer strama vuxenförmågorna ska utvecklas optimalt hos barn behöver de få befinna sig i det här tillståndet där det kan koppla lite hur som helst i hjärnan.

För vuxna präglas istället vardagen i mångt och mycket av tider att passa, uppgifter att avklara och människor att träffa. Det är möten, deadlines och mer möten.

— Vi frånsäger oss själva det tillståndet som krävs för att man ska fantisera.

Att stimulera fantasin

Så vilka förutsättningar krävs för ett vilt fantiserande barn? Tillräckligt med mat, sömn, trygghet och ett allmänt välmående är det viktigaste, menar Malin. Det barn ägnar sig åt när de har det tillräckligt bra är just att leka och fantisera.

— Barn behöver få sina grundläggande behov tillfredsställda. Att de har möjlighet att leka själva och med andra, vara inne och ute. Att det finns någon typ av stimulans runt omkring dem. Att de slipper vara rädda, törstiga och stressade, sådant som hindrar den kraft som ligger och bubblar i dem.

Ett annat sätt att stimulera sitt barns fantasi i vardagen är att sitta på händerna, luta sig tillbaka och hänga med på det barnet tar initiativ till.

— Som förälder växlar man mellan att leda och följa barnet. Det är en stor del av dygnet som vi leder barnet. Att istället vara den som följer och låta barnet ta initiativ gör underverk, säger Malin och fortsätter:

— Var rädd om kreativitet och fantasi. Ha respekt för att barn är olika och låt det få utlopp för sin fantasi på sitt sätt.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Ytterligare ett sätt att öppna upp nya världar och väcka fantasin är att läsa böcker tillsammans.

— På samma sätt som man kan leka med sitt barn kan man läsa med dem och tillsammans hamna i en annan värld eller annat tillstånd.

Den typen av gemensamma upplevelser, till exempel när barn leker med andra eller när ni läser tillsammans, är tillfällen då barns inlärning är på topp.

— Barn är otroligt receptiva i det tillståndet. De lär sig förstå hur människor har det, hur det kan vara för ett djur, vad ett ord betyder.

På frågan om vilka fördelar ett rikt fantiserande som barn kan ge senare i livet som vuxen svarar Malin: vilka fördelar skulle det inte ge? Dels innebär möjligheten till mycket lek och fantasi att man antagligen har varit mätt och trygg under sin barndom. Dels föder det fram ett roligare, friare liv som vuxen.

— Om man inte skulle ha med sig den inre världen blir man en ängsligare, tråkigare och mindre tillfredsställd människa, skulle jag gissa.

Häng med! Så får du ditt barns fantasi att bubbla

En sida till? Fortsätt läs!